Igår skulle jag göra chokladbollar för att bli av med smöret och eftersom jag inte hade några ägg kvar och inte orkade köpa fler. När jag väl hade blandat ihop smeten så upptäckte jag att jag knappt hade något pärlsocker kvar och eftersom det inte finns att köpa i Storbritannien så ville jag inte använda det till mina chokladbollar utan brukar oftast använda kokos. Men det hade jag ju självklart ingen. Så istället frös jag bollarna och doppade dem i smält choklad. Funkade jättebra det också och smakade jättegott. Jag rullade bollarna mindre än vad jag brukar när jag gör chokladbollar, men det gör man väl som man vill. 
 
Ingredienser: 
 
100g smör
2dl strösocker
3dl havregryn
3msk kakao
3msk kaffe
1tsk vaniljsocker
 
200g choklad till att smälta
 
Blanda rumsvarmt smör och socker i en skål. Rör ihop havregryn och kakao i en annan skål så alla havregryn får kakao på sig. Blanda ihop allt i en skål med lite kaffe eller vatten, eller mjölk. Rulla små bollar i passande storlek. 
 
Smält halva chokladen i över ett vattenbad. Ta chokladen ifrån vattenbadet och häll i resten av chokladen och rör tills den smält. Använd två gafflar till att doppa bollarna i chokladen, se till att allting blir täckt. Dekorera med silverkulor eller strössel om du vill. 
 
 
 

Kommentera

Publiceras ej