Det här receptet är ifrån tidningen Buffe. Linnea bakade detta på Nyårafton fast det ända hon följde receptet med var väl mängden fil. I övrigt tog hon lite vad hon hade hemma. Det blev väldigt gott. 
 
Därför var ju jag tvungen att testa brödet några dagar senare. Tyvärr hann jag inte äta av det innan det var dags att flyga hem men de där hemma sa att det var väldigt gott. Jag gjorde som Linnea körde på en höft med vad man hade hemma. Men här är iallafall grundreceptet till 2 bröd
 
Ingredienser: 
7 dl vetemjöl
4dl grahams mjöl
2 dl grovt rågmjöl 
1 tsk salt
1 dl solrosfrön
1 dl hela linfrön
1 dl torkade aprikoser (ca 100g)
1 dl russin
1 dl hasselnötter
1 L filmjölk
1 1/2 tsk bicarbonat
2 dl mörk sirap
 
Sätt ugenen på 175 grader och grädda längst ner i ugnen i ca 1.5 timme. Täck med folie om det börjar brännas vid. Bra att ha brödformar eftersom degen är väldigt kladdig. 
  1. Sätt ugnen på 175°C.
  2. Blanda ihop mjölsorterna med salt, solrosfrön, linfrön, aprikoser, russin och nötter i en bunke. Nötterna kan grovhackas eller användas hela.
  3. Blanda noga ihop filmjölk med bikarbonat och sirap. Tillsätt mjölblandningen och rör mycket försiktigt till en jämn, tjock smet.
  4. Smörj två 1,5-liters brödformar (för 2 bröd) väl eller använd bakplåtspapper i formen. Fyll den med smeten och strö över lite mjöl.
  5. Grädda bröden i formarna i nedre delen av ugnen, ca 1,5 timme. Täck med folie om de blir för mörka. Pröva med sticka så att de känns torra. Stjälp upp bröden på galler och låt dem vila inlindade i kökshanddukar i minst 5 timmar.
När jag bakade använde jag typ: Vetemjöl, fullkornsvetemjöl=7dl, tranbär=2 dl (istället för aprikoser och russin), rågmjöl, lantmjöl  och några andra grejer som jag inte kommer ihåg. Det viktigaste är att behålla vetemjöls delen så att det är tillräckligt med gluten degen. Och nästa gång, använd en större skål om du gör hel recept. den strörsta bunken i setet med 3 blev överfull. 
 
Ett tips på Icas hemsida är att bara ta halva sirapen eller honung om man vill ha mindre socker i brödet. Ska testa det nästa gång. Då ska jag även passa på att ta några foton. 

hälsobröd, nyttigt,

Kommentera

Publiceras ej