Bakade Engelska scones för första gången.Kan inte fatta att jag aldrit tänkt tanken att svenska scones som jag gjort många gånger hemma faktiskt inte är samma sak som de man får i England. De Engelska är MYCKET godare. Men de är söta medans svenska är mer "savoury", visserligen har man ju ofta sylt på bägge. I England har man också ofta clotted cream, reducerad grädde. Ser ut typ som smör, fast smakar grädde. Har ännu inte testat att göra det själv, men kanske någon gång i framtiden. Jättesnabba att göra, tog nog inte ens 20 minuter från det att jag bestämt mig för att göra scones tills de var färdiggräddade. 
 
Recept: 
 
Sätt ugnen på 200-220 grader. 200 med varmlufts ugn. 
 
350 gram vetemjöl
1/4 tsk salt
1 tsk bakpulver (+2 tsk per 150 g, jag använde 3.5 tsk totalt)
85 g smör, i kuber
3 msk socker
175 ml mjölk (1 3/4 dl)
1 tsk vaniljsocker, eller vaniljextrakt
Lite citron juice (jag hade ingen denna gången och de jäste bra iallafall). 
Uppvispat ägg för pensling
 
1. Blanda alla torra ingrediense i en bunke. Blanda ordentligt så att bakpulvret fördelas jämt. 
2. Häll i smöret, och gnugga in det i mjölblandningen med fingrarna tills det ser ut som ströbröd ungefär. 
3. Gör en grop i mitten, värm upp mjölken och blanda eventuellt med lite citron saft (gör det lite surt vilket gör att det jäser lite bättre). 
4. Blanda ihop till en deg, det blir en ganska mjuk men ändå inte kladdig deg. 
5. Tryck eller kavla ut till ca 2 cm tjocklek.
6. Tryck ut scones med en rund kakmått. 
7. Pensla med ett uppvispat ägg. 
8. Grädda i mitten av ugnen i ca 10-12 minuter. 
 
Servera med vispad grädde, eller clotted cream, och marmelad eller sylt och en kopp te. Går jättebra att frysa när de svalnat. Jag föredrar att äta scones varma, men dessa är riktigt goda även kalla. 
 
 
För Fruktscones, ha i lite torkad frukt typ russin eller torkad persika. Oftast russin. 
 
Observation: De jäser ganska mycket. Testa att kavla ut degen nästa gång och se om ytan blir jämnare. Men de smakade lika gott iallafall. 
 
Engelskt, Fika, scones,

Kommentera

Publiceras ej