Nu har jag virkat en sjalkrage. Typ första gången jag virkar mer seriöst. Måste säga att virkning och stickning är de två handarbets grejer som jag absolut sämst på av de jag gör av och till. 
 
Tänkte ge min till Ps mamma i julklapp av någon anledning. Men har inte bestämt mig än. Den blev inte helt perfekt så är lite osäker på om den är tillräckligt bra att ge bort. Men men. Mönstret kommer ifrån Pysselnetans blogg. Visade sig att jag iofs stickat fel typ hela tiden eftersom jag inte stickat fasta maskor utan något halv självuppfunnet enligt mamma som är betydligt bättre på att virka och sticka än mig. Men när det upptäcktes pallade jag inte att riva upp allting igen. 
 
Jag använde mig av ett naturvitt garn och virknål nummer 7. Det gick åt lite mer än ett nystan, 100 meter på varje nystan tror jag. 
 
Så här gjorde jag: 
 
1. Lägg upp 21 maskor (ca 20 cm)
2. Virka fasta maskor (fm), vänd varje varv med en luftmaska. 
3. Virka varv 2-ca 74 i bakre maksbågen. 
4. Lägg kortsidorna mot långsidorna så du bildar ett V fram. 
5. Virka ihop genom att börja i spetsen. Virka ihop med fm maskor och virka fm runtom hela och virka ihop igen.
6. 3 luftmaskor och 1 stolpe i varje fm tills du kommer åter till spetsen. 
7. Virka 2 fm i sista stolpens långsida, därefter 1 fm i varje st. Fäst alla trådar.

Dekorera ena sidan med stora knappar.

Vik ner sjalen.

 
Vinter, Virkning, pysselnetan,

Kommentera

Publiceras ej